5 redenen waarom je als tekstschrijver naar Disneyliedjes zou moeten luisteren

Of je nu van ze houdt of niet, iedereen kent ze wel: de liedjes uit die mooie animatiefilms van Disney. ‘Can you feel the love tonight’, ‘A whole new world’, noem maar op; het zijn inmiddels klassiekers geworden. Vaak worden ze alleen maar gezien als kinderliedjes, of mooie meezingers. Maar er zit veel meer achter deze muzikale pareltjes. Want ook op professioneel gebied zijn de Disneyliedjes de moeite waard om te beluisteren. Zeker als je tekstschrijver bent. Waarom? Ik vertel het je in deze blog.

HD wallpaper: Beauty and the Beast Lumiere and Cogsworth character ...

Ik kom er maar meteen rond voor uit: ik hou van Disneyliedjes. Van Swaal heeft me daartoe gezet. Inmiddels heb ik vele al zo vaak gehoord dat ik ze woordelijk kan meezingen. Maar niet alleen dat. Ik gebruik ze bij het schrijven van mijn teksten. Echt waar. Waarom jij als tekstschrijver ook eens zou moeten luisteren naar de liedjes van Disney? Om deze 5 redenen.

1. Een geschikt werkklimaat met Disney

Ten eerste: ze faciliteren in een geschikt werkklimaat. Ofwel, ze zijn gewoon leuk om naar te luisteren. Je raakt erdoor opgewekt en geïnspireerd. En wat ook wel handig is, voor al die thuiswerkende tekstschrijvers wier kinderen óók thuis zijn: ze houden je kroost best een tijdje zoet.

2. De kracht van herhaling

De kracht van herhaling is natuurlijk een van de belangrijkste elementen van popmuziek in het algemeen. Bij Disneyliedjes zit het alleen net even anders. Veel herhalende elementen in Disneyliedjes worden steeds iets anders gezongen. Wil je als tekstschrijver de vindbaarheid van een tekst opkrikken, dan is herhaling de sleutel. Daarbij is het van belang dat je niet telkens dezelfde zoekwoorden gebruikt. Eigenlijk zoals in Disneyliedjes. Zou Disney meedoen aan ‘De hoogste Googleranking aller tijden’, dan zou een plaatsje in de top drie een zekerheid zijn.

3. Clichés op een originele manier

Laten we eerlijk zijn: Disneyfilms en –liedjes zijn een aaneenrijging van clichés. De onmogelijke liefde, familieruzies, onbegrepen tieners: het zit er allemaal in. Maar die clichés worden wel op een originele wijze verteld. Met pompoenkoetsen, pratende leeuwen en Schotse adellijke families. En dat is best een kunst. Ook een blog is vaak een bolwerk van clichés. (Ook in deze blog zitten er genoeg.) De kunst is dan ook niet om die clichés te bedenken, maar om ze op zo’n manier op te schrijven dat ze niet meteen opvallen als clichés. En daarvoor kun je inspiratie opdoen bij Disneyliedjes.

4. De perfecte oneliner

Disneyliedjes blijven hangen. Misschien niet de hele songtekst, maar wel de belangrijkste zinnen. Daar zijn ze heel goed in bij Disney: oneliners bedenken die je onthoudt, zelfs wanneer je het niet wilt. Ze steken op de vreemdste momenten de kop op. Word je midden in de nacht ineens wakker met
… and we call it bella notte’. Of zit je net op de wc, blijkt ‘Let it go’ die songtekst te zijn die in je hoofd het meest bij de situatie past. Oneliners zijn veel waard voor tekstschrijvers. Ben je op zoek naar de perfecte oneliner, laat je dan eens inspireren door Disney.

5. Disneyliedjes bevatten verschillende perspectieven

Veel Disneyliedjes worden gezongen vanuit twee perspectieven. Denk maar eens aan ‘A whole new world’, gezongen door Aladdin en Jasmine wanneer ze hoog boven Agrabah op het vliegende tapijt zweven. Of ‘Something there’, waarin Belle plotseling iets vriendelijks ziet in het Beest, terwijl het Beest zich afvraagt of Belle hem niet afgrijslijk vindt. Het mooie is: die verschillende perspectieven komen in het lied altijd bij elkaar. En daar zit ‘m de handigheid voor tekstschrijvers in. Als schrijver hou je altijd je doelgroep voor ogen. Maar binnen die doelgroep zijn natuurlijk ook verschillen, en dat wordt nog weleens vergeten. Disneyliedjes herinneren je daaraan.

Daarom moet je als tekstschrijver dus echt eens luisteren naar Disneyliedjes. Het liefst veel en het liefst vaak. Dus pak die cd’s uit je kast of zet die Spotifylijst aan en ga schrijven. Kom je er toch niet uit? Dan zit hier een tekstschrijver die je kan helpen.

 

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

*

Call Now Button
LinkedIn